DIN KROPP REAGERAR PÅ HUR DU TÄNKER, AGERAR – DEN MINNS ALLT!

Utmattningsdepressioner, magproblem, panikångest, känsla av otillräcklighet – allt kommer från ditt sätt att tänka och vara, som i sin tur sätter kroppen i beredskap på kamp och flykt.

Jag möter många, men framförallt mig själv, som har fått kroppen att reagera på det jag tänker, det jag har utsatts för – allt sätter sig i kroppen. Jag vill här på ett enkelt sätt förklara hur viktigt det är att ta hand om sig själv så kroppen får ro – kanske yoga är svaret?

Det autonoma nervsystemet sköter kroppsliga funktioner som ligger utanför den medvetna kontrollen. Puls,andning, matsmältning, det som sköts utan att du är medveten om det.  Här hittar vi det sympatiska och det parasympatiska nervsystemet. Det sympatiska nervsystemet är vår alarmberedskap, en livräddare som försätter kroppen i en kamp- och flyktreaktion. Stresshormoner utsöndras i blodet för att göra dig snabb och vaksam, de funktioner som kroppen inte behöver i flykten kopplas bort, bl.a. matsmältningen. Kroppen är i beredskap, är fokuserad och skärpt!!

Det parasympatiska nervsystemet är lite samma, fast tvärtom! Det lugnar kroppen! Istället för att göra kroppen redo för flykt, är det parasympatiska till vila, ökad matsmältning, ökad närvaro……Ni hör vart jag vill komma – yoga 😉

Visst skulle vi vilja att det autonoma nervsystemet är i balans och låter oss vara på vår vakt när vi behöver det och lätt koppla ner att vara lugna när vi behöver det?! Men är det så enkelt i vår stressade vardag? Många går med ett konstant stresspåslag och vad händer då med våra kroppar när de inte får känna den här balansen. Att vi fryser fast oss i den konstanta larmberedskapen – stress!

Amygdala reglerar det autonoma nervsystemet, det bedömer situationerna du befinner dig i, om det är farligt eller inte farligt. När den tolkar en fara så skickar den larm! Tolkningen kan vara på grund av att du tänker negativt, vad som kan gå fel, om du sagt något som nån feltolkar….  När du har problem och låter dina tankar fokusera på detta, höjer du larmberedskapen i kroppen – dina tankar har din kropp tolkat som ett larm, ett stresspåslag! Om du däremot tänker på något positivt sänker kroppen larmberedskapen och leda till något mer positivt.

En lång beskrivning det här 😉 Svårt att ändå förklara det enkelt och kortfattat, men jag hoppas att ni ändå förstår vart jag vill komma. Kroppen reagerar på dina tankar och din stress, att stanna upp är såå viktigt! Alla har vi olika instrument att göra det, sitta på en stubbe i skogen, titta på havet… Men jag vill berätta vad som hjälpt mig, yogan! Yogan har gjort mig hel! Lite av en religiös upplevelse faktiskt, jag som är allt annat än troende har sått ett frö i yogans filosofi. Men! Idag är min kropp, mitt autonoma nervsystem inställt i balans! Jag kan när jag yogar snabbt komma ner i andning, i ro. Denna teknik är enklare att ta till i vardagen när kroppen är inställd på att låta det sympatiska och framförallt det parasympatiska nervsystemet få chans att tala i min kropp!  Yogan som jag började med för att det var en skön träningsform, men inget annat! Som idag tar en stor plats i mitt liv och som jag alltid har med mig, som jag aldrig kommer att sluta med – min räddning!

I morgon ny vecka – nya yogapass 🙂

Kommentera