MUSKLER, STORA ELLER SMÅ – DE KRÄVER ENERGI!

Läste för inte så länge sedan någon som uttalade sig om viktnedgång och träning, där personen i fråga menade att träning inte gjorde något för viktnedgången utan att maten var det viktiga. Differensen var 80 – 20 menades det,  betydelsen av kost 80% och träning 20%. Jag måste högljutt protestera! Ju mer muskler du har desto mer energi kräver kroppen!

Jag gillar att jämföra med bilar, för då förstår många 😉 En bil med stor motor, drar mer bensin/energi än en bil med liten motor. Likadant är det med våra kroppar, en person med stor muskelmassa kräver mycket energi, medan en person med lite muskler kräver mindre. Naturligtvis är det ju så då med viktminskning att tränar du så går du ner i fettprocent och ökar i muskelmassa, vikten kanske det inte händer så där jättemycket med i och med att muskler har en tendens att väga mer än fett. Men vem bryr sig om vikten? Det är ju bara en siffra som inte säger något alls om fördelningen i kroppen.

Hög vikt med mycket fett ger ju ohälsa, men hög vikt med stor muskelmassa är ju både hälsosammare och skyddar ju din kropp! Så sluta väg dig i tid och otid, mät dig med måttband istället som ger en bättre bild av din viktnedgång då fettet ersätts med muskler som formar kroppen.

Jag blir så ledsen när man uttalar att träning inte spelar roll, den spelar en alldeles oerhört stor roll! För hälsan, både fysiskt och psykiskt, din självkännedom, din kärlek till din kropp, jag kan bara fortsätta med superlativer….. Man säger ju numera att stillasittande är det nya ”rökandet”, så ohälsosamt är det! Rör dig, stå på din arbetsplats, belasta dina muskler – gör något!

Termen 80/20 brukar jag använda i tanken kring kost. Om du äter till 80% bra mat, så finns det utrymme för 20% sämre mat 😉

Du kan använda termen 80/20 i träning också, 80% konditionsträning (promenader, dans, jogging, skidor etc.) och 20% styrketräning (core, skivstång, yoga, gym etc.) eller tvärtom! Bara du tränar!

Kommentera